· 

with no notice from the past 2020/05/12



本日二回目。

 

さっき散歩中に撮ったたんぽぽと壁の写真をiPhoneの壁紙にした。その写真の効果でか、「過去の通知はありません」という通知が、詩というか自由律俳句みたいに見えた。その(わたしの感じ取った)ニュアンスは、ボブ・ディランの歌でいうと「It’s all over now baby blue」 の歌詞、「You must leave now take what you need you think will last(そろそろ立ち去ろう、長持ちしそうなものをもって)」とか「strike another match go start anew(新しいマッチをすってまたはじめよう)」に近いかもしれない。過去のことはもういいんだよという感じ。

 

こういうことばかり思い浮かんで、自分のなかで社会的な意識が減退して感じられるとき、社会的な行動をすればするほど心身はどんどん削られていくように思える。

 

「もうなんかいろいろどうでもいいんだよな」と思って、きついので寝そべっていると、ここ一、二年ほど文章を読んでも映画を観ても距離を感じてあまり触れないでいたジョナス・メカスの文章がふと思い出され、本棚を探して音読したら、するすると入ってきて内部で反響した。「社会(あるいは、政治)的発言」をしてもしなくても、見つかればただではすまないという空気を感じて、どちらの側につくにも規律を要求する声に満ちていると感じているいま、二項対立を平気で踏み越える、文字通り常軌を逸した、過剰にパワフルな言葉が、体に染み渡った。そういう言葉は読むと笑ってしまう。そして力強すぎて、ちょっとあやしい。危険な、言葉の運動そのものの活力。

 

音読した部分は、『Movie Journal』より「社会参加について」。

 

March 26, 1964

On Social Engagement

 

 Yes, the social engagement! It seems the artists are changing the direction of engagement. It took a long time (for some of us) to see something we knew from the very beginning: That it is no use criticizing the existing order or the bad state of man's soul; that you can't change or improve or save man from outside; that the real work must be done inside; that others can be reached only through the beauty of your own self; that you can't protect humanity by "changing the world"; one change can be as bad as another (since the world began, man keeps changing the world); that the work, therefore, the real work must be done first in your own self (my self); any change must begin within you (me); that only the beautiful and truthful souls can change the world and bring or transfer beauty and truth into the others; that, further, a single brush line can do more for man, exalt his soul and reach and change him more deeply than all the socially-morally conscious art; that there is the beauty of the souls which manifest themselves in pure and absolute forms, colors, tones, movements, and that man always knew about it but keeps forgetting it and then remembering it again, and we are beginning to remember it again.

 Thus I welcome the new American film comedy; I praise the useless, disengaged art.

 

--Jonas Mekas, Movie Journal, Collier Books, 1972, p.130-131.